יום שישי, 8 באפריל 2011

מה הקשר בין צ'יפס לסוכרת ?

מחקר נרחב וארוך טווח מסוגו שנערך באוניברסיטת בוסטון בארצות הברית, קבע כי צריכה מתמשכת של מזון מהיר הכולל המבורגרים, עוף מטוגן, דגים מטוגנים, צ'יפס ואוכל סיני, מגבירה באופן משמעותי וישיר את הסיכון לחלות בסוכרת. המחקר אשר בוצע בתמיכת המכון הלאומי לסוכרת מחלות עיכול וכליה, הנקרא באנגלית, National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases עקב במשך 10 שנים באמצעות הדואר האלקטרוני, אחר הרגלי התזונה של 44 אלף נשים אמריקאיות ובריאות בגילאי 30 עד 69. המחקר שראוי שנעשה לו כאן יחסי ציבור טובים, הוכיח כי בתוך כ – 10 שנים של תזונה מתמשכת המבוססת על מזון מהיר גדל באופן משמעותי הסיכון לחלות בסוכרת. החוקרים מאוניברסיטת בוסטון החליטו לבדוק את הקשר בין צריכת מזון מהיר ובין שכיחות מחלת הסוכרת לאור הגידול המשמעותי שחל בעשורים האחרונים, בצריכת מזון מוכן מחוץ לבית.





שיטת המחקר הייתה משלוח שאלון בריאות וסגנון חיים לכל משתתפות המחקר באמצעות הדואר האלקטרוני. הנשים שהשתתפו התבקשו למלא את השאלון אשר כלל מגוון רחב של שאלות על תזונה וסגנון חיים. במהלך 10 שנות המחקר כל משתתפת ענתה על שאלון שכזה פעם בשנתיים אשר נשלח אליה כאמור באמצעות הדואר האלקטרוני. בשאלון התבקשו המשתתפות לפרט את הפעמים בהן אכלו מזון מהיר מחוץ לבית וכן לספר על סוגי המזון המהיר אשר אכלו, כמו המבורגרים, עוף מטוגן, דגים מטוגנים, צ'יפס (יש לטעם שלו יחסי ציבורנפלאים אבל לצד הבריאותי שלו תדמית די גרועה), אוכל סיני וכדומה. בתום 10 שנות המחקר סיכמו החוקרים את התוצאות והצליבו את מצב הבריאות של המשתתפות עם תדירות האכילה של המזון המהיר. הסתבר כי 2,873 נשים מתוך 44,072 משתתפות המחקר אשר היו בריאות לחלוטין, בתחילת המחקר וצרכו מזון מהיר על בסיס קבוע חלו בסוכרת במהלכו.


בעקבות הנתונים גיבשו החוקרים מאוניברסיטת בוסטון את מסקנתם וקבעו כי צריכה מתמשכת של מזון מהיר במסעדות הכולל המבורגרים, עוף מטוגן, דגים מטוגנים ואוכל סיני מגבירה באופן ישיר ומשמעותי את הסיכון לחלות בסוכרת וכי ניתן למנוע על ידי שינויים תזונתיים ומעבר מיידי לתזונה בריאה.



המחקר פורסם בכתב העת המדעי האמריקאי לתזונה קלינית ה - the American Society for Nutrition. חשוב לדעת שהמחקר עוסק בהרגלי התזונה של נשים אמריקאיות אשר למרבה הצער מאוד דומים לסגנון האכילה של הישראלים אשר משפיע באופן ישיר על הגברת הסיכון לסוכרת. על פי מסקנות המחקר בקרב נשים בריאות הסיכון להתפתחות סוכרת מכפיל את עצמו בתוך כ – 10 שנים בגלל תזונה מתמשכת המבוססת על מזון מהיר. חשוב לדעת שכל מנה של מזון מהיר מקצרת את חייו של האזרח הישראלי. סוכרת גורמת לעיוורון, מחלות כליה ודיאליזה, קטיעת רגליים, מחלות לב ומחלות מוח והורגת כ – 2,500 איש מדי שנה, כ – 208 בכל חודש, כ – 48 בכל שבוע,כ - 7 בכל יום, אדם אחד מדי כשלוש וחצי שעות. רק שינוי התנהגותי בתרבות האכילה יקטין את הסיכון לחלות בה. בעוד שמחלות אחרות אינן תלויות באורח חיים ונשענות בעיקר על התערבות רפואית, ניתן בלי עזרת רופא למנוע את המחלה באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית.


מנתוני המועצה הלאומית לסוכרת שפורסמו לאחרונה עולה כי בישראל חיים היום כחצי מיליון איש החולים בסוכרת ועוד כחצי מליון ישראלים נמצאים במצב של סוכרת סמויה. בכל שנה מתגלים בישראל כ – 30 אלף חולים חדשים. אחד מכל שלושה ילדים שנולד בישראל יפתח סוכרת במהלך חייו. סוכרת גורמת לעיוורון, מחלות כליה ודיאליזה, קטיעת רגליים, מחלות לב ומחלות מוח. מסתבר כי בעוד שמחלות אחרות אינן תלויות באורח חיים ונשענות בעיקר על התערבות רפואית, ניתן בלי עזרת רופא למנוע את מחלת הסוכרת באמצעות שינוי סגנון החיים, על ידי פעילות גופנית, תזונה בריאה ויחסי ציבור טובים למניעת מחלות.

אין תגובות: